Diametre si dimensiuni ale anvelopelor

Postat pe 01-11-2019 12:23:30

Diametre si dimensiuni ale anvelopelor

Cand vine vorba de aflarea informatiilor despre anvelopele dvs., indiferent daca este vorba de diametrul anvelopei sau dimensiunea totala, toate acestea pot fi gasite pe marcajele anvelopei. Daca nu sunteti sigur unde sa cautati sau cat de importante sunt aceste informatii, lasati ghidul nostru sa aprinda o lumina asupra problemei.

Unde gasesc dimensiunea anvelopei?

Dimensiunea anvelopei poate fi gasita pe peretele lateral al fiecarei anvelope auto. Este scris ca o secventa de numere si litere intr-o ordine setata, cum ar fi 195/60 R15. Aceeasi secventa poate fi gasita in manualul masinii dvs., de obicei in conformitate cu specificatiile tehnice. Aici, numarul indicat reprezinta dimensiunea corecta a vehiculului dvs., asa cum recomanda producatorul.

Cum sa alegeti dimensiunea potrivita a anvelopei?

Pe langa asigurarea ca alegeti dimensiunea anvelopelor potrivita pentru vehiculul dvs., trebuie sa luati in calcul cateva lucruri suplimentare:

  • Indicele de incarcare trebuie sa fie suficient de mare pentru vehiculul dumneavoastra.
  • Anvelopele nu ar trebui sa fie prea inguste, deoarece acest lucru poate afecta prinderea si stabilitatea masinii.
  • De asemenea, anvelopa nu ar trebui sa fie prea larga, deoarece aceasta poate sa anuleze alte dinamici, precum si sa determine roata masinii sa se frece de carcasa rotii.
  • Diametrul anvelopei este de asemenea important, deoarece o dimensiune incorecta poate distorsiona citirile date atat de contorul de vitezometru cat si de vitezometru. In cazuri extreme, acest lucru poate duce la o degradare mai rapida a sistemului de suspensie a automobilului si a elementelor de transmisie.
  • De asemenea, ar trebui sa verificati daca latimea, diametrul si tipul jantelor de pe vehiculul dvs. vor acoperi dimensiunea anvelopei date.

Cum sa alegeti anvelope alternative?

Daca doriti sa alegeti o anvelopa alternativa fata de echipamentul original al vehiculului, exista o serie de anvelope aftermarket disponibile. Cu toate acestea, atunci cand este vorba de asigurarea diametrului corect, exista o regula generala ca diametrul extern sa nu depaseasca dimensiunea initiala a pneului cu mai mult de 1,5% si nu trebuie sa fie mai mic de 2%. Asigurati-va ca verificati diametrul anvelopelor pentru orice anvelopa aftermarket utilizati.

Ce standarde ar trebui sa indeplineasca o anvelopa?

Cand cumparati anvelope noi in Europa, orice produs comercializat trebuie sa indeplineasca urmatoarele standarde:

  • Toate anvelopele trebuie sa indeplineasca standardele prevazute in Regulamentul 30 al Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (UNECE), in special la „Anvelopele pentru autovehicule si remorcile lor”.
  • Anvelopele trebuie sa fie aprobate si de un organism certificat, cum ar fi UTAC sau TUV.

In Europa, standardizarea anvelopelor si jantelor este gestionata de Organizatia Tehnica Europeana pentru Pneuri si Jante (ETRTO), care defineste standardele pentru dimensiunile anvelopelor, precum si dimensiunile pentru aceste dimensiuni date. De asemenea, supravegheaza o gama mai larga de marcaje de anvelope afisate.

De ce au fost standardizate toate dimensiunile anvelopelor si a jantelor?

Anvelopele folosesc un sistem standardizat pentru a determina si afisa dimensiunile. In plus, pentru a le intelege mai usor clientii, aceasta include:

  • Limitarea numarului de tipuri si dimensiuni de anvelope disponibile.
  • Pentru a asigura intreaga piata auto este acoperita de un singur sistem
  • Pentru a impiedica producatorii de automobile si anvelope sa-si creeze propriile dimensiuni proprii
  • Pentru a facilita inlocuirea anvelopelor intre marci si game.

De ce este exprimata inaltimea peretelui lateral (profilul anvelopei) ca un procentaj?

Profilul anvelopei - inaltimea peretelui lateral - nu este exprimat ca numar sau masuratoare exacta. In schimb, se administreaza procentual, iar acest lucru este atat din motive istorice, cat si practice. In trecut, inaltimea peretelui lateral nu a fost necesara, fiind aproape de latimea sa. Pe masura ce piata a inceput sa se dezvolte, patch-ul de contact a crescut, datorita latimilor diferite ale anvelopelor, fortand producatorii sa includa si sectiunea transversala (profilul) anvelopei.

Evolutia profilului anvelopelor in ultimele decenii.

Datorita schimbarii dimensiunii, procentul de profil este cel mai practic mod de a afisa aceste informatii. In acest fel, chiar si o mica modificare a incrementului poate fi de ajutor pentru descrierea anvelopelor de diferite tipuri, impartind intreaga gama de anvelope intr-o duzina de grupuri de marimi.

De ce latimea anvelopei se termina intotdeauna in 5?

Spre deosebire de profil, latimea anvelopei este o valoare absoluta. Latimea minima este de 95 mm si creste in trepte de 10 mm. Acesta este motivul pentru care latimea se termina intotdeauna in 5.

De ce este dimensiunea jantei in centimetri?

Daca latimea este exprimata in milimetri, este normal ca soferii sa se intrebe de ce dimensiunea jantei este data in centimetri. Dimensiunile jantei au fost intotdeauna date in centimetri, deoarece acest lucru mentine numarul constant. Modificarea dimensiunii jantei la un sistem metric ar insemna ca numerele sunt inconsistente. Acelasi lucru s-ar intampla si schimband de la o metrica la o dimensiune a anvelopelor imperiale. Pentru a ne asigura ca numerele sunt ordonate, este necesar sa folositi doua sisteme diferite.

Cum se calculeaza diametrul exterior al anvelopei?

Diametrul exterior este inaltimea absoluta a anvelopei, de la sol la marginea superioara a anvelopei (suprafata), exprimata in milimetri. Pot fi calculate pe baza informatiilor usor disponibile, utilizand urmatoarea formula: d = dr + 2 * h = dr + 2 * Sn * ar unde:

  • d - diametrul extern al unei anvelope
  • dr - diametrul nominal al jantei
  • h - profilul anvelopei
  • Sn - latimea nominala a anvelopei
  • ar - inaltimea profilului

De exemplu, sa calculam diametrul extern pentru o anvelopa de dimensiuni 195/65 R15.

  • Diametrul jantei (dr) este de 15
  • Latimea normala (Sn) este 195
  • Inaltimea profilului (ar) este de 0,65

Apoi, diametrul extern (d) este 15 + 2 * 195 * 0,65. Aceasta este egala cu 634,55, deci putem concluziona diametrul extern pentru o anvelopa 195/65 R15 este de 634,5 mm.

De ce diametrul extern este un parametru important?

Parametrul extern este foarte important si este deosebit de crucial atunci cand cumparati produse aftermarket sau produse alternative. Diametrul extern este deosebit de important pentru soferii care cumpara anvelope aftermarket. Daca schimbati vreodata dimensiunea anvelopei sau jantei, produsul rezultat ar trebui sa aiba totusi acelasi diametru exterior ca si anvelopele originale. De regula, diferentele nu trebuie sa fie mai mici de 2% din diametrul initial sau mai mari cu 1,5%.

De ce anvelopele si jantele sunt din ce in ce mai mari?

Deoarece vehiculele moderne devin mai rapide si mai puternice, ele necesita sisteme de franare mai eficiente. In consecinta, aceasta necesita roti si anvelope mai mari. In ceea ce priveste industria anvelopelor, exista in prezent doua sisteme de dimensionare compatibile:

  • Sistemul metric european
  • Sistemul american p-metric

Sistemul Eurometric este utilizat frecvent in intreaga lume. O dimensiune tipica a anvelopelor este scrisa astfel: 195/65 R15 91T Cu toate acestea, exista inca cateva anvelope cu sistem metric cu profil de 80 si 82. Acestea numite anvelope cu profil complet omit in general profilul complet, cum ar fi anvelopele „155 R13”. In acest exemplu, acestea ar fi echivalente cu anvelopele 155/80 R13. In plus, daca o anvelopa eurometrica are „C” la sfarsit, inseamna ca produsul este proiectat pentru un vehicul commercial (cargo). Asadar, o anvelopa 195/70 R15 C este, in esenta, aceeasi cu cea a unui 195/70 R15, in afara de scopul propus. Dimensiunile anvelopelor pe anvelopele americane sunt de obicei marcate diferit fata de anvelopele europene. Sistemul P-metric din America de Nord este principala alternativa la marcarea dimensiunilor anvelopelor. A fost introdus pentru prima oara de producatorii americani de anvelope in 1977 si, de obicei, arata astfel: P205 / 80 R14 93 S. Daca dimensiunea incepe cu un "P", aceasta marcheaza cauciucul ca fiind potrivit pentru autoturisme, precum si microbuze, SUV-uri si camioane mici. „LT”, pe de alta parte, semnifica produse pentru camioane usoare. In afara de aceasta, acest sistem pare similar cu sistemul european, deci echivalentul unui „C” european ar putea fi ceva de genul LT 245/75 R16 108 / 104S.

Dimensiuni anvelope imperiale

In trecut, s-a folosit „dimensionarea imperiala” si, astazi, aceasta se foloseste doar pentru vehicule istorice si anvelope auto vechi. In cadrul acestui sistem, dimensiunile au fost date fie in centimetri, fie alfanumeric. Luand ca exemplu 6x13, primul numar a fost latimea, in timp ce al doilea a facut referire la diametrul jantei. Ambele numere erau in inch si toate informatiile despre profil erau date.

Alte sisteme de dimensionare a anvelopelor

Rotile de rezerva au un T in marcaj, etichetandu-le drept piese de rezerva temporare. Deci, o anvelopa T125 / 90 D16 98M este special conceputa ca produs temporar. Anvelopele profesionale de raliu au marcaje diferite in functie de producator, diferite de cele gasite in sistemele civile. De exemplu, diametrul jantei este dat uneori langa latime, deoarece aceste informatii pot fi destul de relevante. Produsele din categoria Motorsports utilizeaza diferite marcaje ale anvelopelor. Sa ne uitam la cateva exemple de marcaje utilizate in acest sistem, deoarece poate exista o diferenta imensa in marcajele anvelopelor de curse. Anvelopele Michelin au urmatoarele marcaje - 20 / 65-18 X TL - unde:

  • 20 se refera la latimea anvelopei in centimetri (in acest caz, este de fapt 210 mm)
  • 65 se refera la diametrul extern, in centimetri
  • 18 este diametrul jantei in inch
  • X marcheaza anvelopa ca produs radial.
  • TL marcheaza anvelopa ca fiind un produs fara tub.

Anvelopele BFGoodrich, pe de alta parte, au un sistem de marcare similar cu cel civil. Un exemplu tipic ar putea fi 200/50 17, unde:

  • 200 se refera la latimea anvelopei in milimetri.
  • 50 este raportul procentual dintre profil si latime
  • 17 este diametrul jantei in inch.

Alti producatori folosesc milimetri atat pentru latime cat si pentru diametru. Marcajul de marime ar putea arata astfel - 185/510 R13 - unde:

  • 185 este latimea anvelopei in milimetri
  • 510 este diametrul extern in milimetri
  • 13 este diametrul jantei